اتاق تمیز داروسازی

آخرین مقالات

ارتباط با ما

اتاق تمیز داروسازی
27 خرداد 1403
تحریریه اکیاس کلایما

اتاق تمیز داروسازی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های صنعت داروسازی به شمار می‌آید که کیفیت ساخت دارو سلامت آن را تضمین می‌کند. همان‌طور که می‌دانید محل ساخت دارو یک محل بسیار حساس است که وجود آلودگی در داخل هوا و یا عدم تعادل در دما و رطوبت، مشکلات و چالش‌های بزرگی را به وجود می‌آورد.

اتاق تمیز به دلیل برخورداری از تجهیزات پیشرفته می‌تواند آلودگی موجود در داخل هوا را به کمترین حد ممکن برساند و حتی امکان کنترل رطوبت و دما را به شما بدهد. کاربرد اتاق تمیز در صنعت داروسازی زیاد است، به همین دلیل تمامی مراکز داروسازی باید این اتاق را با بهترین تجهیزات راه‌اندازی کنند.

در ادامه این مطلب به طور کامل اتاق تمیز داروسازی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیش از پیش با کاربردها، مزایا، انواع تجهیزات، قیمت و سایر مسائل مهم آن آشنا شوید.

اهمیت اتاق تمیز در صنعت داروسازی

چرا باید اتاق تمیز را در تمام داروسازی‌ها راه‌اندازی کرد؟ اتاق تمیز در صنعت داروسازی چه اهمیتی دارد؟ معمولا افرادی که هنوز درک درستی از اتاق تمیز و صنعت داروسازی ندارند، با این دسته از سوالات مواجه می‌شوند.  صنعت داروسازی از آن دسته صنایعی است که تاثیر زیادی روی سلامت جامعه می‌گذارد، بنابراین اگر شرایط لازم برای تولید داروهای استاندارد مهیا نشود، قطعا خسارات جبران‌ناپذیری به بار می‌آید.

در محیط داروسازی باید آلاینده‌های موجود در هوا به صفر برسد و در تمام ساعات شبانه‌روز میزان دما و رطوبت آن کنترل شود. ازآنجایی‌که اتاق تمیز با تجهیزات پیشرفته خود این شرایط را فراهم می‌کند، راه‌اندازی آن در صنعت داروسازی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید | اهمیت هواساز در داروسازی

مهم‌ترین کاربرد اتاق تمیز داروسازی

کاربرد اتاق تمیز داروسازی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید با آن آشنا شوید تا بیشتر از پیش اهمیت اتاق تمیز را درک کنید. برای اینکه عمل داروسازی به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید اتاق تمیز را برای بخش‌های مختلف این صنعت راه‌اندازی کرد. در واقع اتاق تمیز در بخش‌های مختلفی از صنعت داروسازی کاربرد دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • بخش تولید آنتی‌بیوتیک‌ها
  • بخش میکروب‌شناسی حیوانی
  • بخش آمپول پرکنی
  • بخش تولید داروهای طبیعی و معمولی

مهم‌ترین کاربرد اتاق تمیز داروسازی

مزایای اتاق تمیز داروسازی

اهمیت اتاق تمیز در صنعت داروسازی زمانی مشخص می‌شود که با مزایای فوق‌العاده آن آشنا شوید. انجام عملیات داروسازی در داخل اتاق تمیز مزایای بسیار خوبی به همراه دارد که در ادامه مهم‌ترین و برجسته‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

رساندن آلودگی به صفر

آلودگی هوا از جمله گردوغبار، یکی از مهم‌ترین عوامل خرابکاری در صنایع داروسازی و سایر صنایع مهم است. برای اینکه عمل داروسازی به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید آلودگی هوا به پایین‌ترین حد ممکن برسد. اتاق تمیز به کمک تجهیزات پیشرفته خود و مراحل مختلف فیلتراسیون، می‌توانید هوای محیط را تمیز کند و میزان آلودگی آن را تقریباً به صفر برساند.

افزایش کیفیت داروها

شرکت‌های داروسازی برای اینکه نیاز افراد جامعه را برطرف کنند، باید داروهایی را تولید کنند که استانداردهای لازم را داشته باشند. استفاده از تکنولوژی اتاق تمیز در صنعت داروسازی این امکان را فراهم می‌کند تا کیفیت داروهای شرکت موردنظر از استانداردهای تعیین شده هم فراتر برود. طبیعتاً افزایش کیفیت دارو باعث می‌شود که در بازار جهانی رتبه بهتری کسب کند.

محیط مناسب برای کارکنان

علاوه بر پیشگیری از ورود باکتری و فراهم‌کردن شرایط ایده‌آل برای تولید داروهای باکیفیت، محیط داروسازی برای کارکنان هم در سالم‌ترین حد ممکن قرار می‌گیرد. همچنین متخصصان می‌توانند در شرایطی مطلوب و بسیار عالی انواع پژوهش‌های خود را انجام دهند.

ملزومات و تجهیزات کلین روم داروسازی

متخصصانی که در حوزه راه‌اندازی اتاق تمیز فعالیت دارند، بر اساس محیط موردنظر تجهیزات لازم را برای اتاق تمیز نصب می‌کنند. ازآنجایی‌که صنعت داروسازی بسیار حساس است و باید میزان آلودگی هوا به کمترین حد ممکن برسد، باید بهترین تجهیزات را برای فیلتراسیون و پاک‌سازی هوا انتخاب کنند. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزات اتاق تمیز داروسازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هواساز هایژنیک
  • اگزاست فن
  • پانل دیواری
  • پس باکس
  • اتصالات
  • درب و پنجره
  • کفپوش
  • دوش هوا یا ایرلاک
  • ساندویچ پانل دیواری و سقفی

ملزومات و تجهیزات کلین روم داروسازی

هزینه اتاق تمیز داروسازی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که معمولاً هنگام راه‌اندازی اتاق تمیز با آن مواجه می‌شوید، هزینه راه‌اندازی اتاق تمیز برای صنعت داروسازی است. نکته بسیار مهمی که باید درباره هزینه اتاق تمیز بدانید، متغیر بودن قیمت است. در واقع هنگام راه‌اندازی اتاق تمیز عوامل و فاکتورهای زیادی وجود دارند که به‌تنهایی قیمت نهایی اتاق را افزایش و یا کاهش می‌دهند. موارد زیر مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر هزینه اتاق تمیز داروسازی هستند:

  • ابعاد اتاق تمیز
  • کیفیت تجهیزات
  • هواساز ‌هایژنیک
  • نصب و راه‌اندازی فن برای تهویه
  • نصب و راه‌اندازی کابینت‌های مخصوص (برای ایجاد فضای بدون میکروب و کاملاً استریل شده)
  • نصب و فعال‌سازی درب‌های هوشمند
  • نصب درب، پنجره و سایر وسایل
  • نصب پانل دیواری و سقفی

بیشتر بخوانید | کاربرد هواساز هایژنیک

راه‌اندازی اتاق تمیز داروسازی با گروه صنایع اکیاس کلایما

طراحی اتاق تمیز داروسازی و استفاده از تجهیزات پیشرفته مقداری سخت و پیچیده است، بنابراین باید بهترین و حرفه‌ای‌ترین شرکت را برای انجام این کار انتخاب کنید. گروه صنایع اکیاس با بهره‌گیری از مهندسین حرفه‌ای و کارشناسان متخصص، اتاق تمیز را در بهترین کیفیت برای صنعت داروسازی طراحی می‌کند. برای دریافت بهترین خدمات حوزه اتاق تمیز  و  فراهم کرده شرایط ایده‌آل برای تولید دارو، کافی است به سایت اکیاس بروید و با متخصصان آن مشورت کنید.

سوالات متداول

وجود هرگونه آلودگی در داخل هوای محیط، کیفیت داروها را به‌شدت پایین می‌آورد، بنابراین باید اتاق تمیز برای بخش‌های مختلف راه‌اندازی شود تا میزان آلودگی موجود در هوا به صفر برسد.

اتاق تمیز باید در بخش‌های مختلف داروسازی از جمله بخش تولید آنتی‌بیوتیک‌ها، بخش میکروب‌شناسی حیوانی، بخش آمپول پرکنی و بخش تولید داروهای طبیعی و معمولی راه‌اندازی شود.

رساندن آلودگی در هوا به نزدیک صفر، افزایش کیفیت و استانداردهای دارو و فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای پژوهش‌های مختلف مهم‌ترین مزایای اتاق تمیز در صنعت داروسازی به شمار می‌آیند.

در کلین روم داروسازی از هواساز هایژنیک استفاده می‌شود.

مقالات مرتبط

کاربرد دستگاه فن کویل در صنایع 12 بهمن 1402
چیلر اسکرو چیست؟ 5 خرداد 1403
تفاوت کندانسینگ یونیت و چیلر هوایی چیست؟ 2 آذر 1402
نحوه نصب چیلر هوا خنک 28 خرداد 1403
تعمیر و نگهداری دستگاه هواساز به چه صورت است ؟ 25 بهمن 1402
تعمیر و سرویس دستگاه فن کویل 4 بهمن 1402

محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایکیا

اکیاس کلایما، شرکتی پیشرو در صنعت تهویه مطبوع، با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت، طیف گسترده ای از محصولات و خدمات تهویه مطبوع را به مشتریان خود ارائه می دهد.

ارتباط با ما