نحوه نصب چیلر هوا خنک

آخرین مقالات

ارتباط با ما

نحوه نصب چیلر هوا خنک
28 خرداد 1403
تحریریه اکیاس کلایما

چیلر هوا خنک وسیله‌ای بسیار کاربردی برای خنک کردن فضاها و ساختمان‌های بزرگ در فصول مختلف سال از جمله تابستان است که نیاز به اسپلیت و کولر نیست. نحوه نصب چیلر هوا خنک بسیار حساس و اصولی است به همین دلیل باید از شرایط و نکات نصب مانند محل نصب چیلر آگاه باشید تا بهترین استفاده را کنید. اگر نحوه نصب چیلر هوا خنک را نمی‌دانید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا با نحوه نصب چیلر، محل مناسب برای نصب و همچنین فاکتورهایی که در زمان نصب باید مدنظر داشته باشید، آشنا شوید.

مراحل نصب چیلر هوا خنک

نصب اصولی و صحیح چیلر مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتور در کارایی و استفاده این محصول است، به صورتی که کوچک‌ترین اشتباه در زمان نصب و راه‌اندازی موجب اختلال در عملکرد و در نتیجه نارضایتی می‌شود و برعکس این موضوع نیز همین‌گونه است. اما شما با نصب اصولی چیلر نه‌تنها استفاده بهینه از دستگاه را خواهید داشت، بلکه هزینه‌های نگهداری و تعمیر نیز به‌صورت قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

نحوه نصب چیلر هوا خنک به‌صورت اصولی چگونه است؟ چه نکاتی را در زمان نصب باید رعایت کنیم؟ در ادامه این بخش به‌صورت گام‌به‌گام نحوه نصب چیلر را بیان می‌کنیم که عبارت است از:

انتخاب محل نصب چیلر هوا خنک

انتخاب محل و نحوه نصب چیلر هوا خنک‌کاری حساس و البته تخصصی است که باید توسط یکی از متخصصان حرفه‌ای در این زمینه صورت گیرد تا محلی مناسب برای نصب انتخاب شود. دقت داشته باشید چیلر هوا خنک وسیله‌ای است که آب موردنیاز برای مصارف سرمایشی ساختمان‌ها را تأمین می‌کند و برای این کار باید در جهت باد و هوای آزاد قرار داشته باشد، به همین دلیل بهترین مکانی که برای نصب این دستگاه می‌توان در نظر گرفت پشت‌بام ساختمان است که گردش هوا و وزش باد خوبی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید | طراحی چیلر هوا خنک

دسترسی به محل نصب چیلر

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که در خصوص محل نصب چیلر هوا خنک باید مدنظر داشته باشید، دسترسی آسان به چیلر است تا در زمان نیاز به تعمیر یا سرویس به‌راحتی بتوانید به دستگاه دسترسی داشته باشید. به عبارت ساده‌تر باید محلی را برای نصب چیلر انتخاب کنید که به‌تمامی قسمت‌های دستگاه دسترسی آسانی داشته باشید و در زمان موردنیاز با مشکلی مواجه نشوید.

مراحل نصب چیلر هوا خنک

 وسعت مناسب برای نصب چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک اندازه نسبتاً بزرگی دارد و برای کارکرد درست آن نیاز به محلی با اندازه مناسب است، در غیر این صورت به‌خوبی قطعات چیلر کار نمی‌کند و در نتیجه از چیلر استفاده بهینه نخواهید داشت. پس زمان انتخاب محل نصب چیلر حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید و محلی بزرگ و وسیع متناسب با اندازه چیلر انتخاب کنید. کوچک بودن محل نصب چیلر موجب ایجاد مشکل در زمان نصب و خرابی کندانسور، کمپرسور و اواپراتور می‌شود.

زیرسازی مناسب چیلر

چیلر هوا خنک دستگاهی با ابعاد بزرگ و وزن بسیار سنگین است، به همین دلیل باید محلی برای نصب این دستگاه انتخاب کنید که قابلیت تحمل فشار و وزن زیاد را داشته باشد. پس از انتخاب محل مناسب، باید زیرسازی مناسب چیلر را انجام دهید. منظور از زیرسازی مناسب یعنی بسترسازی با استفاده از فونداسیون بتنی به‌صورت محکم و قدرتمند صورت گیرد تا با قرارگرفتن چیلر به دستگاه یا سازه آسیب نرسد.

نکته مهم دیگری که زمان نصب چیلر باید توجه داشته باشید، صاف و یکدست بودن محل نصب است که چیلر روی سطح صاف و بدون شیب قرار بگیرد. در غیر این صورت ناهمواری راندمان دستگاه را کاهش می‌دهد و به کمپرسور دستگاه فشار زیادی وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید | کاربرد چیلر هوا خنک

نصب تابلو برق چیلر در محل مناسب

تأمین برق برای راه‌اندازی چیلر و کارکرد مناسب قطعات این دستگاه الزامی است که به‌وسیله تابلو برق انجام می‌شود، به همین دلیل باید تابلو برق را در محلی نزدیک به چیلر نصب کنید. دقت داشته باشید دسترسی به تابلو برق مانند چیلر باید آسان باشد.

چیدمان چیلر هوا خنک

چیلرهای هوا خنک در طیف وسیعی از کاربردها، از جمله تهویه مطبوع ساختمان‌های مسکونی و تجاری، فرآیندهای صنعتی و سردخانه‌ها استفاده می‌شوند. چیدمان صحیح چیلر هوا خنک برای اطمینان از عملکرد بهینه و قابل اعتماد آن ضروری است.
اکنون چند روش رایج برای چیدمان چیلر هوا خنک را توضیح می‌دهیم:

1. چیدمان استاندارد
این رایج‌ترین روش چیدمان است. در این روش چیلر در فضای باز، روی یک سطح صاف قرار می‌گیرد. باید فضای کافی در اطراف چیلر برای گردش هوا وجود داشته باشد. همچنین باید از چیلر در برابر باد و باران مستقیم محافظت شود.
مزایا:
– ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش چیدمان
– نگهداری آسان
معایب:
– ممکن است در برابر شرایط آب و هواییِ نامساعد آسیب‌پذیر باشد
– ممکن است صدای زیادی که تولید می‌کند اذیت‌کننده باشد

2. چیدمان با دیوار حائل
این روش چیدمان شامل قرار دادن چیلر در فضای باز، در کنار یک دیوار یا حصار است. دیوار یا حصار به محافظت از چیلر در برابر باد و باران مستقیم کمک می‌کند.
مزایا:
– محافظت بهتر از چیلر در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
– می‌تواند باعث کاهش صدای چیلر شود
معایب:
گران‌تر از چیدمان استاندارد است
ممکن است فضای بیشتری اِشغال کند

3. چیدمان داخل ساختمان:
این روش چیدمان شامل قرار دادن چیلر در داخل ساختمان است. این امر می‌تواند از چیلر در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد و همچنین سرقت محافظت کند. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای گردش هوا در اطراف چیلر وجود داشته باشد تا از چیلر در برابر گرمای بیش از حد محافظت شود.
مزایا:
حداکثر محافظت از چیلر
کاهش صدای چیلر
معایب:
گران‌ترین روش چیدمان
نیاز به فضای اضافی در داخل ساختمان
دسترسی محدودتر به چیلر برای امور نگهداری و تعمیر

4. چیدمان روی پشت بام:
این روش چیدمان شامل قرار دادن چیلر روی پشت بام ساختمان است. این امر باعث می‌شود فضای بسیار زیادی در ساختمان اشغال نشود. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که چیلر به درستی در برابر باد و باران مستقیم، برف، یخ و همچنین گرمای بیش از حد محافظت شده باشد.
مزایا:
عدم اشغال فضای ساختمان
افزایش راندمان چیلر در آب و هوای گرم
معایب:
می‌تواند گران باشد
نیاز به دسترسی مناسب به پشت بام دارد
ممکن است در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد آسیب‌پذیر باشد

نکات کلی و مهمی که باید هنگام قرار دادن و چیدمان چیلر هوا خنک در نظر گرفته شود:
دسترسی: باید فضای کافی برای دسترسی به چیلر برای تعمیر و نگهداری وجود داشته باشد.
لوله‌کشی: باید لوله‌کشی آب و برق به چیلر به راحتی قابل دسترسی باشد.
سروصدا: چیلرها اغلب صدای زیادی تولید می‌کنند، بنابراین باید از مناطق حساس به صدا دور باشند.
لرزش: چیلرها اغلب هنگام عملکردشان لرزش ایجاد می‌کنند، بنابراین باید بر روی فونداسیون مناسب و ثابتی نصب شوند.

نکات ایمنی در زمان نصب چیلر هوا خنک

برای نصب چیلر هوا خنک باید نکاتی که بیان می‌کنیم دقت داشته باشید و طبق این نکات ایمنی چیلر را نصب کنید.

نصب چیلرها با فاصله مناسب از یکدیگر

اگر قصد نصب چند چیلر هوا خنک را دارید، باید هر چیلر را با رعایت فاصله مناسب و استاندارد از چیلر دیگر نصب کنید. نزدیک بودن چیلرها به یکدیگر موجب کاهش راندمان می‌شود و عملکرد چیلرها را مختل می‌کند.

نکات ایمنی در زمان نصب چیلر هوا خنک

رعایت فاصله استاندارد نصب چیلر هوا خنک از دیوارهای ساختمان

فاصله استاندارد نصب چیلر هوا خنک از دیوارهای ساختمان و پشت‌بام 1 تا 1.5 متر است تا گردش هوا به‌خوبی صورت گیرد. همچنین زمان نیاز به تعمیر یا سرویس دستگاه به‌راحتی می‌توانید به قسمت‌های مختلفی دسترسی داشته باشید.

عدم نصب چیلر نزدیک دودکش و هواکش

چیلر را در نزدیک دودکش ساختمان و هواکش فاضلاب نصب نکنید؛ زیرا هوایی که در اطراف دستگاه گردش دارد، آلوده خواهد شد.

توجه به باد غالب

حتماً قبل از نصب چیلر هوا خنک به جهت باد غالب دقت داشته باشید و مکانی را انتخاب کنید که در معرض جریان باد باشد تا کندانسور خنک‌تر شود و عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

نصب سایبان برای چیلر

اگر چیلرها را در هوای آزاد و پشت‌بام نصب می‌کنید، برای محافظت از دستگاه در برابر تابش نور خورشید، بارش باران و تگرگ و… بهتر است از سایه‌بان با ارتفاع مناسب استفاده کنید.

سخن پایانی

چیلر هوا خنک دستگاهی بسیار کاربردی و محبوب برای تهویه‌مطبوع هوا در ساختمان‌های بزرگ و وسیع است تا هوا به‌خوبی گردش داشته باشد. این دستگاه در ساختمان‌های بزرگ اغلب در پشت‌بام‌ها نصب می‌شود تا در هوای آزاد کار کند. نحوه نصب چیلر هوا خنک برای استفاده بهینه و جلوگیری از کاهش راندمان دستگاه بسیار مهم است، به همین دلیل باید توسط تکنسین متخصص در این زمینه انجام شود. نحوه نصب چیلر خنک هوا به‌صورت اصولی و دقیق در افزایش راندمان دستگاه تأثیر مستقیم دارد. ازاین‌رو دقت داشته باشید برای نصب این دستگاه باید فضای بزرگی را در نظر بگیرید تا در زمان نیاز به تعمیر بتوانید به تمام قسمت‌های چیلر دسترسی داشته باشید.

مقالات مرتبط

قیمت و خرید کندانسینگ یونیت در تهران 12 دی 1402
چیلر اسکرال چیست؟ 31 فروردین 1403
چیلر اسکرو چیست؟ 5 خرداد 1403
مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک به چه صورت است؟ 27 آذر 1402
قیمت و خرید چیلر هوا خنک در تهران 12 آذر 1402
تعمیر و سرویس دستگاه فن کویل 4 بهمن 1402

محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایکیا

اکیاس کلایما، شرکتی پیشرو در صنعت تهویه مطبوع، با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت، طیف گسترده ای از محصولات و خدمات تهویه مطبوع را به مشتریان خود ارائه می دهد.

ارتباط با ما