تفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل

آخرین مقالات

ارتباط با ما

تفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل
7 بهمن 1402
تحریریه اکیاس کلایما

اگر به دنبال تجهیزاتی کاربردی برای تهویه هوای مطبوع باشید، حتما نام چیلر هوا خنک و فن کویل را شنیده‌اید. این دو دستگاه از جمله دستگاه‌های سرمایشی به‌شمار می‌آیند که با وجود هدف یکسان، ماهیت و عملکرد متفاوتی دارند. سیستم‌های تهویه مطبوع در محیط‌های اداری، مسکونی، تجاری، صنعتی و تفریحی به کار می‌روند و در تنظیم دمای محیط در فصل‌های گرم سال کاربردهای فراوانی دارند. برای این که بدانید کدام دستگاه‌ سرمایشی تهویه هوای مطبوع را متناسب با کاربرد آن خریداری کنید، شناخت تفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل به شما کمک بسیاری می‌کند.

چرا شناخت تفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل اهمیت دارد؟

دستگاه‌‌های توزیع هوای سرد و تهویه مطبوع فراوانی وجود دارند که متناسب با کاربردهای و ویژگی‌هایشان می‌توان از آن‌ها برای کاربری‌های مختلف استفاده کرد. چیلرهای تراکمی یا هوا خنک و فن کویل‌ها به دلیل مزایای متعدد و عملکرد مطلوب نسبت به دیگر دستگاه‌ها محبوبیت بالایی در بین خریداران دارند. به همین دلیل بسیاری از مشتریان برای خرید محصول مناسب با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به دنبال خرید یک سیستم توزیع هوای مطبوع هستید، شناخت تفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل اولین کاری است که باید انجام دهید. این کار در کاهش هزینه‌های نصب و نگهداری و خرید محصول مناسب کمک می‌کند. همچنین اطلاع از تفاوت‌های اصلی بین این دو سیستم در چگونگی نگهداری و سرویس این محصولات نیز نقش دارند.

اهمیت دیگر شناخت تفاوت‌های چیلر هوا خنک و فن کویل عملکرد مطلوب آن‌ها است. هر کدام از این محصولات برای محیط‌های مختلفی کاربرد دارند و متناسب با اجزای به‌کاررفته در ساختارشان، در برخی محیط‌ها کارایی بیشتری دارند. شما باید قبل از خرید چیلر هوا خنک یا فن کویل کاملا با عملکرد و انواع این محصولات آشنا باشید تا بتوانید بر اساس نیاز و نوع کاربری، برترین محصول را خریداری کنید.

عملکرد متفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل

اولین گام برای شناخت تفاوت‌های اصلی چیلر هوا خنک و فن کویل، شناخت عملکرد این دو دستگاه سرمایشی است. عملکرد دستگاه چیلر به این طریق است که با گرفتن گرمای آب و سرد کردن آن در اواپراتور به تهویه هوا کمک می‌کند.

زمانی که در چیلر هوا خنک آب سرد می‌شود، با پمپاژ آب به فن کویل‌ها، وارد کویل‌های جاسازی‌شده در هر بخش از ساختمان می‌شود. به این صورت دمای کویل کاهش می‌یابد و به وسیله روشن شدن فن دستگاه فن کویل، هوا با کویل سردکننده برخورد می‌کند و دمای هوا کاهش پیدا می‌کند.

 

عملکرد متفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل

 

در مقابل فن کویل نیز تعداد زیادی لوله‌های از جنس مس (کویل) دارد که آب سرد درون آن‌ها جریان می‌یابد. زمانی که در اطراف کویل‌ها فن شروع به چرخش می‌کند، هوا سرد می‌شود و پس از تنظیم دمای محیط و فیلتر شدن در فضا در داخل ساختمان به گردش در می‌آید.

فراموش نکنید ترکیب چیلر هوا خنک و فن کویل می‌توان برای کاربری‌‌های مختلف سیستم گرمایشی کارآمد و بسیاری قوی را تشکیل دهد. البته لازم است هر چند وقت یک بار فرایند سرویس دستگاه فن کویل را انجام دهید تا از عملکرد مطلوب این دستگاه‌ها مطمئن باشید.

مهم‌ترین تفاوت‌های چیلر هوا خنک با فن کویل

پس از شناخت کامل عملکرد چیلر هوا خنک و فن کویل، نوبت به بررسی تفاوت‌های ساختاری این دو دستگاه می‌رسد. هر یک از آن‌ها برای تزریق هوای سرد و تهویه مطبوع محیط به کار می‌روند؛ اما در عملکرد، طریق نصب و برخی معیارهای دیگر با یکدیگر متفاوت هستند. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های بین چیلر هوا خنک و فن کویل می‌پردازیم.

تفاوت در نصب چیلر هوا خنک و فن کویل

اولین تفاوت چیلر هوا خنک با فن کویل طریقه نصب این دستگاه‌ها است. سیستم چیلر به‌صورت مرکزی در بیرون از ساختمان‌ها و معمولا بر روی پشت‌ بام نصب شده و با استفاده از کانال‌کشی به سالن‌ها، اتاق‌ها و بخش‌های مختلف ساختمان مرتبط می‌شوند. به طریق هوای تازه با تامین شدن از بیرون ساختمان، پس از تنظیم دما و رطوبت  و فیلتر شدن و با روش کانال‌کشی به ساختمان انتقال می‌یابد.

در مقابل در سیستم‌های فن کویل، تعداد بسیاری زیادی کویل در تمام بخش‌های ساختمان نصب می‌شوند و هوای داخل ساختمان را بعد از فیلتر کردن توزیع می‌کنند.

 

تفاوت در نصب چیلر هوا خنک و فن کویل

هزینه نصب چیلر هوا خنک و فن کویل

تفاوت دیگر بین دستگاه‌های فن کویل و چیلر هوا خنک، متفاوت بودن قیمت چیلر هوا خنک برای خرید و هزینه‌های نصب و نگهداری آن‌ها است. با توجه به این که فن کویل‌ها از طریق لوله‌کشی مسئولیت خود را انجام می‌دهند، هزینه لوله‌کشی و میزان اشغال فضا توسط آن‌ها از کانال‌کشی کمتر است. همچنین برای نگهداری، تعمیرات و بازسازی سیستم‌های فن کویل نیز نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا نیست.

بیشتر بخوانید | نصب و سرویس فن کویل

مدیریت مستقل فن‌ کویل‌ها؛ تفاوتی مهم با سیستم چیلر هوا خنک

فن کویل‌ها برای تنظیم دما، خاموش و روشن شدن و توزیع هوا مدیریت مستقلی دارند. هر کدام از فن‌ کویل‌ها توانایی دارند تا با دمای جداگانه نسبت به فن کویل‌های دیگر کار کنند و یا آن‌هایی را مورد استفاده نیستند را خاموش کرد.

البته با وجود مستقل بودن عملکرد فن کویل‌ها نسبت چیلر هوا خنک، در میزان دمای هوا در بخش‌های مختلف ساختمان تغییری به وجود نمی‌آید و دما با مقدار ثابتی در این قسمت‌ها جریان می‌یابد. به همین دلیل می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

 چیلر هوا خنک و فن کویل از نظر تنوع با یکدیگر متفاوت هستند

تفاوت مهم دیگر در بین چیلرهای هوا خنک یا تراکمی با فن کویل‌ها تنوع این محصولات است. هر کدام از این محصولات متناسب با کاربردها و ویژگی‌های خاص خود برای محیط‌های مختلفی به کار می‌روند؛ اما عملکرد آن‌ها یکسان است.

بر همین اساس انواع چیلرهای هوا خنک و فن کویل‌ها عبارت‌اند از:

  • انواع چیلر هوا خنک: کمپرسور، کندانسور، انبساطی و اواپراتور
  • انواع فن کویل‌ها: سقفی زمینی، دیواری (طرح اسپلیت)، زمینی، کاستی (چهار طرفه و یک طرفه)، سقفی (توکار، روکار و کانالی فشار بالا)

 

 چیلر هوا خنک و فن کویل از نظر تنوع با یکدیگر متفاوت هستند

 

البته باید اشاره کرد که چهار نوع چیلرهای هوا خنک نیز به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که متناسب با مکانیزم عملکردشان، تفاوت دارند. هیچ فرقی در هدف نهایی این محصولات وجود ندارد؛ اما در نوع عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند.

بر همین اساس این نوع دسته‌بندی‌ها را می‌توان به‌صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • انواع چیلر کمپرسور: روتاری، اسکرال، پیستونی، اسکرو، سانتریفیوژ
  • انواع کندانسور: کندانسور هوایی با کویل فین و تیوب، کندانسور هوایی با کویل میکرو کانال، چیلر تراکمی هوا خنک یکپارچه، چیلر تراکمی هوا خنک دو پارچه
  • انواع انبساطی: شیر انبساط مکانیکی و شیر انبساط الکترونیکی
  • انواع اواپراتور: مبدل حرارتی پوسته و لوله، و مبدل حرارتی صفحه‌ای

اکیاس کلایما؛ بهترین مرجع فروش انواع چیلرهای هوا خنک و فن کویل

انتخاب بهترین مجموعه برای خرید سیستم‌های تهویه هوای مطبوع مهم‌ترین موضوع برای اطمینان از خرید محصول باکیفیت است. اکیاس کلایما یکی از برترین تولیدکنندگان انواع چیلرهای هوا خنک و فن کویل است که محصولات خود را بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی و با بهترین قطعات تولید می‌کند. این مجموعه با ارائه انواع خدمات طراحی، ساخت تجهیزات و نصب و اجرا، نامی مطمئن در صنعت تهویه مطبوع در ایران شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید برترین چیلرهای هوا خنک و فن کویل با مراجعه به سایت اکیاس کلایما با کارشناسان آن‌ها در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

تعمیر و نگهداری دستگاه هواساز به چه صورت است ؟ 25 بهمن 1402
قیمت و خرید هواساز هایژنیک در تهران 8 آذر 1402
کاربرد دستگاه فن کویل در صنایع 12 بهمن 1402
قیمت و خرید چیلر هوا خنک در تهران 12 آذر 1402
چیلر اسکرال چیست؟ 31 فروردین 1403
قیمت و خرید کندانسینگ یونیت در تهران 12 دی 1402

محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایکیا

اکیاس کلایما، شرکتی پیشرو در صنعت تهویه مطبوع، با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت، طیف گسترده ای از محصولات و خدمات تهویه مطبوع را به مشتریان خود ارائه می دهد.

ارتباط با ما