تعمیر و نگهداری دستگاه هواساز به چه صورت است ؟

آخرین مقالات

ارتباط با ما

تعمیر و نگهداری دستگاه هواساز به چه صورت است ؟
25 بهمن 1402
تحریریه اکیاس کلایما

هواساز دستگاهی که استفاده از آن در محیط‌های صنعتی، تجاری و حتی خانگی، نقش بسیار مهمی خواهد داشت. دستگاه هواساز قادر است شرایط انتقال هوای تمیز و سالم را به محیط‌های مختلف مانند انواع فضاهای بسته، کارخانه‌ها و غیره فراهم آورد. از آنحایی که تامین هوای سالم برای انجام فعالیت‌های مختلف بسیار حیاتی است، تعمیر دستگاه هواساز در کنار استفاده از آن نیز می‌تواند موضوع با اهمیتی باشد. در این مقاله وب‌ سایت اکیاس کلایما، قصد داریم به بررسی مراحل و روش‌های تعمیر و نگهداری از دستگاه‌های هواساز ‌بپردازیم. پس اگر از جمله مدیران محیط‌های صنعتی بوده و یا به برخورداری از هوایی تازه و سالم اهمیت می‌دهید، تا انهای این مقاله آموزشی همراه ما باشید.

آشنایی با نحوه تمیزکردن و نگهداری دستگاه هواساز

با توجه به اینکه دستگاه هواساز مداوم در حال فعالیت است، با شرایط محیطی مختلفی روبه‌رو خواهد بود. به همین منظور نگهداری دستگاه هواساز به صورت دوره‌ای مهم است. توجه به این موضوع می‌تواند در افزایش عملکرد بهینه و پایداری محصول، نقش مهمی داشته باشد. چرا که بدون توجه به نگهداری و تعمیر دستگاه هواساز، امکان دارد دستگاه عملکرد مطلوب خود را از دست بدهد. این موضوع با افزایش مصرف انرژی و پرداخت هزینه‌های بیشتر به هدف تعمیر دستگاه هواساز را به دنبال خواهد داشت. به هدف تعمیر و نگهداری دستگاه هواساز، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در گام اول قبل از شروع به تمیز کردن، دستگاه را خاموش کنید. توجه کنید هیچ جریان برقی در دستگاه نباشد. پس از آن اگر دستگاه از مخزن آب برخوردار است، آب موجود در مخزن را تخلیه کنید.
  • حالا نوبت آن است که مخزن دستگاه هواساز را تمیز کنید. این کار را با استفاده از آب گرم بعلاوه مایع یا محلول ضدعفونی کننده انجام دهید. در آخر مخزن را خشک کنید.
  • مرحله بعدی نوبت تمیز کردن فیلتر است. به همین خاطر مطابق دستورالعمل تولید کننده مدل دستگاه هواساز (هواساز هایژنیک)، عمل کنید. اگر نیاز به تعویض دارد آن را تعویض و اگر قابل شستشو است، آن را تمیز و در ادامه خوب خشک کنید.
  • پس از اجرای مرحله قبلی، نوبت تمیز کردن سطوح خارجی است. این کا را با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب و محلول ضدعفونی کننده انجام دهید. سطوح خارجی دستگاه هواساز را تمیز کرده و بلافاصله آن را خوب خشک کنید.

 

آشنایی با نحوه تمیزکردن و نگهداری دستگاه هواساز

آشنایی با نحوه تعویض فیلتر دستگاه هواساز

به هدف نگهداری دستگاه هواساز، مراقبت و توجه به سلامت فیلترها نیز بسیار مهم است. این کار بهتر است به صورت دوره‌ای و منظم انجام شود. توجه به سلامت فیلتر‌ها، بهبود کیفیت هوا و افزایش عمر دستگاه را به همراه خواهد داشت.

  • مطابق با مرحله قبل، دستگاه را خاموش کنید. در ادامه با توجه به نوع دستگاه و بر اساس دستورالعمل تولید کننده، محل قرارگیری فیلترها را بیابید. پس از آن باید نسبت به خارج کردن فیلتر‌های قدیمی اقدام کنید. این کار را با دقت انجام دهید.
  • در مرحله بعدی شرایط برای نصب فیلتر جدید فراهم خواهد شد. پس مطابق با اطلاعات و جهت‌هایی که در دستورالعمل تولید کننده مشخص می‌شود، فیلترهای جدید را نصب کنید. البته معمولا فیلترها از نماد جهت نصب برخوردارند. به آن توجه کنید.
  • مرحله بعدی نوبت بررسی و تست است. دستگاه را روشن کرده و عملکرد آن را بررسی کنید.

آشنایی با نحوه تنظیم رطوبت دستگاه هواساز

اجرای تنظیمات و به‌روز نگه داشتن رطوبت در دستگاه، به هدف افزایش کاربری و نگهداری دستگاه هواساز است.

  • به دستورالعمل دستگاه توجه کرده و از نحوه تنظیم رطوبت و تعمیر دستگاه هواساز با خبر شوید. برخی دستگاه‌های هواساز دارای دکمه‌ها یا نوارهای لمسی برای تنظیم رطوبت هستند. اجرای تنظیمات بر اساس همین دکمه‌ها یا نوارها انجام خواهد شد.
  • پس از آن سرعت باد را تنظیم کنید. وقتی سرعت باد در دستگاه هواساز تنطیم باشد، می‌توانید میزان رطوبتی که توسط دستگاه منتشر می‌شود را مدیریت کنید.
  • حالا باید نسبت به تنظیم رطوبت محیط اقدام کنید. ممکن است با توجه به شرایط محیطی که در آن قرار دارید، به تنظیم مجدد رطوبت در دستگاه هواساز نیازمند شوید. اهمیت اجرای این کار به شرایط فصول مختلف سال مربوط است.

آشنایی با نحوه بررسی لوله‌ها دستگاه هواساز

بررسی دوره‌ای نگهداری دستگاه هواساز و توجه به سلامت لوله‌ها و عدم نشتی در آن، در کاهش بروز آسیب‌های مختلف به دستگاه بسیار مهم و کاربردی خواهد بود.

  • به همین منظور ابتدا باید سلامت لوله‌ها و اتصالات را بررسی کنید. شاید دچار نشتی، پارگی یا رهاشدگی باشند. وجود نشتی در لوله‌ها، شرایط کاهش عملکرد دستگاه را به دنبال خواهد داشت.
  • در گام بعدی باید لوله‌ها تمیز شوند. این کار بهتر است به صورت دوره‌ای انجام گیرد. تمیز بودن لوله‌ها از گرفتگی و انبساط آنها جلوگیری خواهد کرد. برای این کار از مواد شوینده مناسب استفاده کنید.
  • پس از اجرای مرحله قبل، کیفیت سوراخ‌ها و گرفتگی‌ها را بررسی کنید. این موارد در دستگاه هواساز باید بدور از مانع و کاملا تمیز باشند تا روانکاری دستگاه به خوبی انجام شود. بر این اساس ررسی کنید که هیچ گونه مانعی در سوراخ‌ها وجود نداشته باشد.
  • مرحله بعد را به تعویض لوله‌های خراب یا فرسوده اختصاص دهید. وجود این لوله‌های بی‌کیفیت در کاهش عملکرد و بروز خرابی‌های بعدی در دستگاه هواساز، تاثیر مستقیم دارند. پس پس از شناسایی باید آنها را تعویض کنید.

 

آشنایی با نحوه بررسی لوله‌ها دستگاه هواساز

آشنایی با نحوه نگهداری از موتور در دستگاه هواساز

به موضوع روغن‌کاری و تمیز کردن موتور دستگاه هواساز بی توجه نباشید. برای نگهداری دستگاه هواساز، سالم بودن موتور بسیار تاثیر گذار است. موتور را به صورت دائمی تمیز نگاه دارید.

  • حتما به اجرای گریس‌کاری بلبرینگ‌ها حساس باشید. فعالیت آن باید آزادانه و بدون صدا باشد.
  • رطوبت می‌تواند فن را با خرابی مواجه سازد. پس نسبت به جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل فن توجه کنید.
  • به کیفیت اتصالات در سیستم موتور و جعبه تقسیم الکتروموتور فن توجه کنید. شل بودن اتصالات نیز می‌تواند خرابی‌های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
  • نحوه چرخش فن در داخل حلزونی را بررسی کنید. نباید ارتعاش داشته باشد. اگر در بخش داخلی حلزونی رسوبات یا گرد و غبار مشاهده کردید، باید آن را تعویض کنید.
  • شرایط اتصال توپی، فن و شفت را بررسی کنید. حتما چرخ و پره‌های فن محکم به همدیگر وصل باشند. اگر هر گونه لقی در آن مشاهده کردید، حتما به تعمیر دستگاه هواساز نیاز خواهید داشت.
  • در دوره‌های ماهیانه به هدف نگهداری دستگاه هواساز، شرایط و عملکرد تسمه‌های فن را بررسی کنید. اگر با پوسیدگی یا پارگی همراه بود، حتما آن را تعویض کنید.
  • حتما در مواقع جابجایی تسمه بر روی پولی موتور و فلکه بادبزن، شرایط کیفیت قرارگیری آن را بررسی کنید. شاید شل بوده و نیاز به تعویض داشته باشد.

نتیجه گیری

در نتیجه توجه به تعمیر و نگهداری دستگاه هواساز به هدف حفظ عملکرد بهینه و افزایش عمر مفید در دستگاه، بسیار کاربردی و مهم خواهد بود. اجرای راه‌کاهایی که در این مقاله به آن پرداخته شد، می‌تواند علاوه بر افزایش طول عمر در دستگاه، کاهش پرداخت هزینه‌ها را نیز به دنبال داشه باشد. از طرف دیگر نگهداری و تعمیر دستگاه هواساز استاندارد، شرایط بهبود کیفیت هوا، کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت. در خصوص خرید و انتخاب بهترین دستگاه هواساز و البته نحوه نگهداری دستگاه هواساز، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

مقالات مرتبط

کاربرد کندانسینگ یونیت در صنایع 4 آذر 1402
تفاوت کندانسینگ یونیت و چیلر هوایی چیست؟ 2 آذر 1402
تفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل 7 بهمن 1402
تفاوت هواساز هایژنیک و هواساز استاندارد چیست؟ 3 دی 1402
قیمت و خرید چیلر هوا خنک در تهران 12 آذر 1402
کاربرد چیلر هوا خنک در صنایع چیست؟ 20 آذر 1402

محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایکیا

اکیاس کلایما، شرکتی پیشرو در صنعت تهویه مطبوع، با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت، طیف گسترده ای از محصولات و خدمات تهویه مطبوع را به مشتریان خود ارائه می دهد.

ارتباط با ما