کاربرد دستگاه فن کویل در صنایع

آخرین مقالات

ارتباط با ما

کاربرد دستگاه فن کویل در صنایع
12 بهمن 1402
تحریریه اکیاس کلایما

زمانی که صحبت از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به میان می‌آید، امکان ندارد که از فن کویل صحبت نکنیم. فن کویل یکی از اجزای کاربردی سیستم HVAC یا همان تهویه مطبوع است که در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، ادرای و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی این دستگاه را می‌توان در گرم کردن و سرد کردن محیط دانست. البته توجه داشته باشید که این تجهیز نمی‌تواند به خودی خود گرما یا سرما را تولید کند و به این منظور باید آب گرم یا سرد را از روش دیگری برای آن تامین کرد. در این مطلب از سایت اکیاس کلایما می‌خواهیم به کاربرد دستگاه فن کویل در صنایع بپردازیم.

فن کویل چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

قبل از اینکه به بررسی کاربرد دستگاه فن کویل در صنایع بپردازیم می‌خواهیم شما را با ماهیت و خصوصیات اصلی این دستگاه آشنا کنیم. فن کویل یا فن کوئل (Fan Coil Unit) نوعی مبدل حرارتی است که به منظور تامین سرما یا گرما یا از آن استفاده می‌شود.

این دستگاه از دو قطعه اصلی به نام کویل و فن تشکیل شده است. از دیگر اجزای تشکیل دهنده این سیستم هم می‌توانیم به فیلتر هوا، سینی تخلیه و همینطور سییستم کنترلی اشاره کنیم. اما چرا طی سال‌های اخیر کاربرد دستگاه فن کویل در صنایع اهمیت پیدا کرده است؟ به طور کلی به علت سادگی، انعطاف‌پذیری و نگهداری آسان، نصب واحدهای فن کویل در مقایسه با دیگر سیستم‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است و به همین خاطر این تجهیز بسیار پرطرفدار شده است.

عملکرد فن کویل از برخی جهات شبیه به رادیاتور خودرو است

عملکرد فن کویل از برخی جهات شبیه به رادیاتور خودرو است. در صورتی که حالت گرمایشی برای این سیستم فعال‌سازی شود، آب گرم از راه لوله‌ها وارد فن کوئل شده و از طریق یک فن، گرمای آن در محیط اطراف پخش می‌شود. حالت سرمایشی هم دقیقا به همین شکل عمل کرده و در آن آب سرد از طریق لوله‌های و چیلر یا مینی چیلر باید به درون دستگاه وارد شود. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این آب گر باید از طریق یک منبع دیگر مثل دیگ‌های موتورخانه و یا پکیج تامین شود. اما به منظور تامین آب سرد باید به سراغ چیلر یا مینی چیلر بروید.

فن کویل چیست و چه خصوصیاتی دارد

نقش شرایط آب و هوایی در کاربرد دستگاه فن کویل برای صنایع

با توجه به شرایط آب و هوایی فصل مربوطه آب سرد و یا گرم داخل کویل‌هایی از جنس مس جریان پیدا کرده و فن هم به واسطه وارد کردن فشار هوا بین لوله‌های کویل، جریان هوای سرد و گرم را وارد محیط می‌کند. اصولا مکانیسم این سیستم بسیار ساده و قابل فهم است. در نهایت نیز وقتی که فن کویل هوا را خنک یا گرم کند، آب وارد سینی زیر آن می‌شود و سپس از آن بخش توسط لوله درین تخلیه آن صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید | تعمیر و سرویس دستگاه فن کویل

بررسی کاربرد انواع دستگاه فن کویل در صنایع مختلف

دستگاه‌های فن کویل به علت تنوع وسیعی که از نظر شکل ظاهری و محل نصب مثل سقف، زمین، دیوار و کانال دارند، انعطاف‌پذیری بالایی در آن‌ها به منظور تعیین موقعیت نصب مشاهده می‌شود. از طرفی شما با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید به طور جداگانه دمای فضاهای مختلف یک محیط صنعتی را کنترل کنید. در ادامه این قسمت با کاربرد انواع دستگاه فن کویل در صنایع همراه شما هستیم.

کاربرد دستگاه فن کویل دو لوله‌ای در صنایع

فن کویل دو لوله‌ای یا Two-Pipe Fan Coil Unit یک لوله ورودی و یک لوله خروجی دارد. این لوله‌ها به بخش‌هایی مثل چیلر، مینی چیلر و همینطور دیگ گرمایشی موجود در پکیج یا موتورخانه مرکزی متصل هستند و وظیفه تامین گرمایش و سرمایش محیط را بر عهده دارند. اصصولا این نوع از فن کویل به یک سنسور تغییر وضعیت احتیاج دارد که معمولا نوعی سنسور دمایی بوده که بر روی مسیر ورودی آب به سیستم نصب شده تا چگونگی فعالیت سیستم را تعیین کند.

از طرفی تعیین فعالیت فن کویل در حات گرمایشی و یا سرمایشی توسط ترموستات نصب شده در فضاهای محیط صنعتی انجام می‌شود. خوب است بدانید که فن مورد استفاده در فن کویل دو لوله‌ای دارای حداقل سه سرعت یعنی سرعت کم، متوسط و زیاد است. این سرعت که بر حسب واحد CFM آن را می‌شناسند، انتقال مقادیر جریان هوا را بر اساس متر مکعب در دقیقه تنظیم می‌کند.

به علت وجود یک لوله ورودی و یک لوله برگشتی آب در این مدل از فن کویل، صرفا یک سیکل آب در سیستم لوله‌کشی گرمایش یا سرمایش وجود خواهد داشت. به همین خاطر می‌توان گفت که این نوع، بر اساس شرایط آب و هوایی محیط صنعتی کار می‌کند.

بررسی کاربرد انواع دستگاه فن کویل در صنایع مختلف

کاربرد فن کویل چهار لوله‌ای یا Four-Pipe Fan Coil Unit در صنایع

اگر محیط صنعتی دارید که می‌خواهید در آن به طور همزمان از سیستم گرمایشی و سرمایشی استفاده کنید، فن کویل چهار لوله‌ای بهترین گزینه برای شما است. این نوع از فن کوئل دو لوله ورودی و دو لوله خروجی دارد. از طرفی این سیستم دارای دو کوئل جداگانه است که یکی برای سرمایش و یکی برای گرمایش استفاده می‌شود. با توجه به این شرایط شما در این سیستم به راحتی می‌توانید از گرمایش آن استفاده کنید و در ادامه بلافاصله آن را خاموش کرده و از سرمایش آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید | تفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل

شاید استفاده از این نوع کاربری که در یک روز هم از سرمایش استفاده کنید و هم گرمایش، برای شما اندکی عجیب به نظر بیاید اما در دنیای واقعی مکان‌هایی هستند که نیاز به این سیستم دارند. برای مثال هتل‌ها و بیمارستان‌ها که افراد مختلف با شرایط متفاوتی در آن‌ها اقامت دارند شاهدی بر این گفته است. حتی در یک ساختمان نیز ممکن است این نیاز حس شود که با در نظر گرفتن نوع ساخت و جهت هر اتاق یا واحد، نیاز به سیستم سرمایشی و گرمایشی برای هرکدام متفاوت باشد و در نتیجه استفاده از فن کویل ۴ لوله‌ای توجیه اقتصادی دارد.

کاربرد دستگاه فن کویل دیواری در صنایع

فن کویل دیواری شبیه به فن کویل زمینی روی کار نصب شده و به همین خاطر نیز ظاهر و زیبایی آن اهمیت بسیاری دارد. مزیت این نوع فن کویل‌ها را باید در این بدانیم که روی زمین امکان نصب ندارند و با توجه به اینکه در ارتفاعات نصب می‌‌شوند عملا می‌توان گفت که فضایی را اشغال نمی‌کنند. نصب فن کویل دیواری پیچیدگی ندارد و شما تنها با یک ریموت می‌توانید تنظیمات آن را انجام دهید. این نوع از فن کویل از مدل روبرو زن است و دریچه مکش آن هم از زیر است.

فن کویل سقفی کانالی چه قابلیت‌های عملکردی دارد؟

کاربرد دستگاه فن کویل سقفی کانالی در صنایع چیست؟ این دستگاه برای نقاطی که کانال‌کشی آن‌ها انجام شده و یا سقفی بلند دارند، مناسب است. فن کویل‌های سقفی اداری قدرتی در حدود 50 پاسکال دارند و توان پرتاب باد آن‌ها بسیار بالا است. به همین خاطر نیز باید قابلیت عبور از این کانال‌ها را دارد. این فن کویل در محیط‌های صنعتی در صورتی که محدودیتی از نظر فضا وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اکیاس کلایما یکی از پیشگامان صنعت تهویه مطبوع در ایران است

کویل‌های صنعتی مبدل‌هایی برای مصارف صنعتی هستند که عموما از انوع کویل برای دستگاه‌هایی به منظور خنک‌کاری هوا یا سیالات در صنعت استفاده می‌شود. برای نمونه در هواسازهای صنعتی تعدادی کویل سرمایشی و یا گرمایشی نصب می‌شود. گروه صنعتی اکیاس کلایما سال‌های طولانی است که در زمینه طراحی و عرضه سیستم‌های برودتی و تهویه مطبوع، خدماتی تخصصی را به مشتریان خود ارائه می‌کند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل و استعلام قیمت دستگاه فن کویل می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا از کارشناسان ما مشاوره رایگان برای خرید دریافت کنید.

مقالات مرتبط

تعمیر و نگهداری دستگاه هواساز به چه صورت است ؟ 25 بهمن 1402
بررسی کاربرد هواساز هایژنیک 29 آبان 1402
تعمیر و سرویس دستگاه فن کویل 4 بهمن 1402
تفاوت چیلر هوا خنک و فن کویل 7 بهمن 1402
مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک به چه صورت است؟ 27 آذر 1402
قیمت و خرید هواساز هایژنیک در تهران 8 آذر 1402

محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایکیا

اکیاس کلایما، شرکتی پیشرو در صنعت تهویه مطبوع، با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت، طیف گسترده ای از محصولات و خدمات تهویه مطبوع را به مشتریان خود ارائه می دهد.

ارتباط با ما